dimarts, 19 d’octubre de 2010

'Els lladres del cigne / Rapto del cisne', Elizabeth Kostova

Els lladres del cigne
Rapto del cisne
Elizabeth Kostova
Edicions 62 / Umbriel
1ª edició, 2010
Gènere: Thriller
600 pgs. / 640 pgs.
ISBN: 9788429767025 (cat.)
ISBN: 9788489367852 (cast.)

Els lladres del cigne és una magnifica novel·la que, tot i el seu volum, no dona cap moment de treva i ens té totalment atrapats en la seva trama que recorre diferents èpoques, personatges i ambients. L’argument gira al voltant d’un artista reconegut, en Robert Oliver, que un dia ataca un quadre de la National Gallery de Washington. L’únic que arriba a dir és que ho ha fet per ella. Així arriba a un centre psiquiàtric on entre en contacte amb el seu metge, el doctor Andrew Marlow, qui no és capaç de treure-li més informació. Per intentar entendre’l i curar-lo es posa en contacte amb les persones més properes del pacient: la seva ex-esposa i la seva ex-amant i arran de les converses que manté amb elles, anirà descobrint el passat que l’ha portat a aquest estat.

En mig d’aquesta història, es descriu també la d’una altra pintora del segle XIX: Béatrice de Clerval, autora del retrat que obsessiona a l’artista. Movent-nos des del moment actual a Amèrica fins als finals del segle XIX a Normandia, l’escriptora és capaç de conjugar els dos temps i descriure dues històries enllaçades molt destrament, amb un bon mestre de cerimònia com el Doctor Marlow.

L’art, el món de la pintura, envolta en tot moment totes les històries que s’expliquen. De fet, és el fil de mou tota la novel·la. Els impressionistes francesos prenen una importància tal, que tots els quadres van tenint un sentit especial a la novel·la. Però no només es tracta el món de l’art, sinó que també es tracta en tot moment del de la dona: en l’actualitat, una dona molt preparada i molt lluitadora que sap el que vol i que lluita pels seus ideals, ja siguin de caire sentimental o professional; en el passat segle XIX, una dona sempre a l’ombra dels homes, incapaç de fer res sense el beneplàcit del seu marit, amb moltes il·lusions però amb poca llibertat de fer. És aquesta dicotomia modernitat-antiguitat o el que això comporta, feminisme-masclisme, la que es conjuga meravellosament en tot moment.

La trama es va desenvolupant lenta però atractivament i tots els personatges són importants. Tots aporten detalls, històries i imatges primordials per la resolució de l’obra. Tan la descripció dels personatges com la dels paisatges està curosament realitzada i fins i tot els quadres estan perfectament descrits, de manera que el lector és capaç de veure en tot moment les figures i els lloc que es descriuen. Meravellosa lectura d’aquesta escriptora que no ens deixa de sorprendre en cap moment.

Rosa Mingorance


En castellano / En català

_______________________________________________________
A F I N I T A T S

(Si t'interessa aquest llibre, et pot interessar aquest altre)


(Clicka sobre la portada per llegir-ne més)